سلام در مورد حیات آن حضرت محمد (ص)در قبر شریفش چه می گویید ؟ آیا ایشان (ص) از یک نوع حیات مخصوص بر خوردار است ؟ یا مانند عموم مؤمنان حیاتی برزخی دارد ؟ آیا برای کسی در مسجد نبوی دعا می کند جایز است روی خود را به جانب قبر مبارک متوجه سازد ؟ آیا با توسل به رسول بزرگوار خدا ( ص ) به بارگاه الهی دعا کرد از اساتید محترم خواستارم که برای روشن گری مردم مستدل جواب دهند اینها سؤالاتی هستند که بین مردم متداول اس.ت

1402/6/3 | 2023-08-25

سوال کننده : سوالات پاسخ داده شده توسط قدیم یول
گروه سوال : تصوف
شماره سوال : 301
پاسخ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَالصَّلَاةُ والسَّلَامُ عَلَى مُحَمَّدٍ رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ وَعَلَى آلِهِ وَأصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإحْسَانٍ إلَى يَوْمِ الدِّينِ أمَّا بَعْدُ سلام ۱ امر برزخ امری غیبی بوده و ما جز آنچه از نصوص شرعی به ما رسیده است، چیز دیگری نمیتوان گفت و اما نصوص در مورد زندگی رسول الله ص که افضل انبیا است با حال مومنان تفاوتهایی دارد و مشترکات نیز وجود دارد همانطور که انبیاء انسان هستند و ویژگی های مخصوص خودشان را دنیا دارند: الف: ۱ انبیاء در قبرهای خودشان زنده هستند این عبارت در مورد شهدا نیز در قرآن آمده است. ۲ انبیاء در قبور خود مشغول نماز (حقیقی) هستند. ۳ این نماز بین یدی الله (در پیشگاه پروردگار) است. انبیاء بیشتر از چهل روز در قبورشان، ترک نمیشوند. گفته اند: منظور در قبورشان بیشتر از این نماز نمیخوانند و بعد این ایام در بین یدی الله خواهند بود. ۴ ممکن لست که رفع جسدشان همراه روحشان برده می‌شود. ۵ بر رسول الله ص، اعمال امتش عرض میشود. ۶ جواب سلام آنها را میدهد. ۷ این مطالب و نکات حکم هستند نه نظر. ب: امام مالک فرمودند: در دعا رو به رسول الله ص ایستاده شود چراکه وسیله ات است. (اعتقاد اهل سنت است) ج: توسل از زمان رسول الله ص تا به امروز بوده است و خواهد بود. د: حدیث شد رحال مخصوص مسجد است و به زیارت و گشت و گذار و سفر دیگر را شامل نمی‌شود یعنی برای مسجدی غیر از سه مسجد ، بعنوان مسجد نباید رفت چراکه فقط این سه مسجد هستند که الله متعال، آنها را مخصوص به احترام قرار داده است. و زیارت و سفر برای زیارت قبور خصوصا قبر نبی ص، سنت است و مورد تاکید مذاهب اهل سنت. آن افرادی که با این ادعا سعی میکنند عقیده ی ضلالت خود را توجیه کنند با این استدلال خود نباید به گشت و گذار بروند نباید برای درس خواندن به شهری دیگر بار سفر بندند. این مساله مفروغ عنه است و دیگر کسی جز خواب رفتگان از آن برای زیارت استدلال نمی‌کند.

پاسخ دهنده : قدیم یول