الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
وَالصَّلَاةُ والسَّلَامُ عَلَى مُحَمَّدٍ رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ
وَعَلَى آلِهِ وَأصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإحْسَانٍ إلَى يَوْمِ الدِّينِ
أمَّا بَعْدُ
سلام
۱ امر برزخ امری غیبی بوده و ما جز آنچه از نصوص شرعی به ما رسیده است، چیز دیگری نمیتوان گفت و اما نصوص در مورد زندگی رسول الله ص که افضل انبیا است با حال مومنان تفاوتهایی دارد و مشترکات نیز وجود دارد همانطور که انبیاء انسان هستند و ویژگی های مخصوص خودشان را دنیا دارند:
الف:
۱ انبیاء در قبرهای خودشان زنده هستند این عبارت در مورد شهدا نیز در قرآن آمده است.
۲ انبیاء در قبور خود مشغول نماز (حقیقی) هستند.
۳ این نماز بین یدی الله (در پیشگاه پروردگار) است. انبیاء بیشتر از چهل روز در قبورشان، ترک نمیشوند. گفته اند: منظور در قبورشان بیشتر از این نماز نمیخوانند و بعد این ایام در بین یدی الله خواهند بود.
۴ ممکن لست که رفع جسدشان همراه روحشان برده میشود.
۵ بر رسول الله ص، اعمال امتش عرض میشود.
۶ جواب سلام آنها را میدهد.
۷ این مطالب و نکات حکم هستند نه نظر.
ب: امام مالک فرمودند: در دعا رو به رسول الله ص ایستاده شود چراکه وسیله ات است. (اعتقاد اهل سنت است)
ج: توسل از زمان رسول الله ص تا به امروز بوده است و خواهد بود.
د: حدیث شد رحال مخصوص مسجد است و به زیارت و گشت و گذار و سفر دیگر را شامل نمیشود یعنی برای مسجدی غیر از سه مسجد ، بعنوان مسجد نباید رفت چراکه فقط این سه مسجد هستند که الله متعال، آنها را مخصوص به احترام قرار داده است.
و زیارت و سفر برای زیارت قبور خصوصا قبر نبی ص، سنت است و مورد تاکید مذاهب اهل سنت.
آن افرادی که با این ادعا سعی میکنند عقیده ی ضلالت خود را توجیه کنند با این استدلال خود نباید به گشت و گذار بروند نباید برای درس خواندن به شهری دیگر بار سفر بندند.
این مساله مفروغ عنه است و دیگر کسی جز خواب رفتگان از آن برای زیارت استدلال نمیکند.