آیا اهداء عضو جایز است؟

سلام و خسته نباشید سوالی داشتم در رابطه با اهدای عضو!!! در مذهب ما اهل تسنن اهدای اعضای بدن(قلب، کلیه، ریه، کبد و...) فرد مرگ مغزی برای نجات چند که نیازمند پیوند اعضا برای زنده ماندن دارن جایز است؟ یعنی مذهب ما در این رابطه چه چیزی میگوید؟ اگر قبول نمیشود میشه دلیلشم بگین؟ با تشکر

1396/11/2 | 2018-01-22

سوال کننده : سوالات پاسخ داده شده توسط قدیم یول
گروه سوال : احکام
شماره سوال : 207
پاسخ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَالصَّلَاةُ والسَّلَامُ عَلَى مُحَمَّدٍ رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ وَعَلَى آلِهِ وَأصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإحْسَانٍ إلَى يَوْمِ الدِّينِ أمَّا بَعْدُ علیکم السلام سلامت باشید اهدای عضو در اسلام جواز ندارد و آنچه بعضی جمع شده و شرایطی ذکر کرده اند بیشتر به مسخره کردن شریعت شبیه است تا حکم شرعی. قسمتی از آن این فتوای جمع شدنی را بیان میشود: 1 اگر فرد واقعا مرده باشد ميشود ولی چشم جائز نیست!!! چون چشم نامحرم است خوب بقیه اعضا هم همین حکم را دارند و دیگر اینکه وقتی بمیرد دیگر قابل استفاده نیست بلکه یک مرگ اصطلاحی درست کرده اند به نام مرگ مغزی که قبل مرگ حقیقی اعضا برداشته میشود و دیگر اینکه پولداران و دولتمردان زنده میمانند مثل شارون و شوماخر ولی فقرا را ترغیب میکنند که اهدای عضو اهدای زندگی است بله اهدای زندگی خود به دیگران است. البته این جمع خجالت کشیدن وقتی از گروه عرب که گفته بود، اهدای آلت تناسلي جایز نیست را بگن. مفتی اعظم اگر آلت حرام است پس دست و پا و قلب هم همینطور است چون دست وپا و قلب نامحرم هستند. پس وجه شرعی ندارد و پزشکان محترم زحمت بکشند و عضو درست کنند نه اینکه یکی را کشته و دیگری را زنده کنند. 1 فرق بین آلت مرد و دیگر اعضا در اهدای عضو چیست؟ که یکی حلال و دیگری حرام شده است. 2 فرق چشم و قلب به دیگر اعضا در چیست؟ که یکی حلال دیگری حرام است. 3 دلیل جواز استفاده از اعضای آدمی از کتب فقهی ما و حتی دیگر مذاهب اسلامی حتی غیر اهل سنت،چيست? چون در هیچ مذهبی اجازه داده نشده است بجز معاصران مدعی علم. حق استفاده از اجزای انسان را نداریم و باعث فساد بزرگی میشود و در مورد اینکه با دستگاه زنده است باید گفت تا وقتی می‌توانیم زنده نگه میداریم چراکه تلاش برای نجات انسان است و دیگر اینکه مسلمان در کما و هر اسمی دیگر روش بگذارید باشد، هر روز و هر ساعت که‌ میگذرد برایش ثواب اعمالی که در وقت صحت انجام می‌داده نوشته میشود. مرگی به نام مرگ مغزی نداریم و در نظر شرع فقط یک مرگ هست و همه آنرا میدانند. 2این اعضا به امانت است و کسی حق ندارد در آن دخل و تصرف کند. 3(این مرده نیست) بر فرض مرده باشد، حدیث: شکستن استخوان میت همانند شکستن استخوان زنده است. 4در تمامی کتب مذهب مذکور است: استفاده از اجزای آدمی حرام است. اما در مورد اهدای کلیه اگر دکتر تشخیص بده که با یک کلیه میتواند زندگی کند وبه ان شخص ضرری نرساند موردی ندارد چون در اینجا ان فرد را نمیکشند اما در اهدای عضو اول طرف را میشکند بعد اجزای ان را به دیگران میدهند. ودر مورد اهدای خون اگر در مقابلش اجرت گرفته شود جائز نیست در غیر اینصورت موردی ندارد.

پاسخ دهنده : قدیم یول